onsdag 18 januari 2017

Min Lilla CC

Marre R.F., yes, hon är testad CC and we´re proud of it, börjar hitta rätt igen. Jag har haft stor tro på henne allt sedan hon flyttade till oss. I höstas gick allt på räls. Hon sprang ganska fort, kanske till och lite för fort och jag satte därför en lätt fot på bromspedalen, slutade köra snabbjobb och satte henne i vinterträning. Om det blev ett bra beslut eller inte i längden får jag väl se, men i det korta perspektivet blev i alla fall dåligt. För någon månad sedan när hon skulle börja snabbjobbas så funkade plötsligt ingenting. Hon travade dåligt, om ens alls och verkade nästan ha ont någonstans.

Här nånstans kickade kiropraktorhjärnan in. Den började tänka: "Ponera att detta var en kund på kliniken, vad hade du gjort / rekommenderat då?" Det enda som stod klart var att något måste göras, vi var inne på fel väg. Och nu snackar vi alltså för en knapp månade sedan och treårssäsongen lurar runt hörnet. En veterinärbehandling kunde vara ett alternativ, men återigen, kiropraktorn i mig sade att det kan gå att lösa på ett annat, enklare, snabbare och billigare sätt. Medelst ombalansering och omlagd träning.

Så skostolen åkte fram. Från att ha haft järnskor runt om, så bytte vi till den nya balansen "Öppen-aluminiumtå-tå-båda-fram-sula-och-järnsko-vänster-bak-och-vanlig-järnsko-höger-bak". Och en kort raymondcheck på det. Och så gav jag upp de vanliga rakbaneintervallerna, vilka uppenbarligen funkade dåligt för dagen. Istället tränar hon nu i backen. Jag har en väg som är plan i 700 meter och sedan bär av uppför i sjuhundra meter. Den sträckan får hon springa fyra ggr uppför i 2.45-tempo och fyra ggr nedför i 2.00-tempo. Tre min vila mellan varje. Framför allt är det nedförsträning jag vill åt. Min tanke är att hon ska lära sig ta ut stegen ordentligt.

Och för dagen ser det ut som att det håller på att ljusna! Hon gick detta pass senast igår och på ett mycket bra sätt. Efter alla tankemödor och gråa hår och träningsomläggning och ombalansering och...

Eller också har hon haft en växtperiod.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar