torsdag 16 februari 2017

Flip flop flap

Röyns Kristine, vårt tvååriga sto, har varit lite knölig och orytmisk, kanske t o m på gräsen till framhalt under några veckor.

Men sedan ca tio dagar tillbaka är problemen så gott som bortblåsta. Jag vet inte varför, men allt vände i samband med att jag slog på henne flap-skor fram.

Varför blev det bättre då? Jag vet inte, men ett vet jag och det är att man i varje fall måste ha en tanke med varje given åtgärd när det kommer till travhästeri, oavsett om det rör sig om foderbyte, val av avelshingst, byte av kusk, träningsupplägg, ändrad balans, matchning osv. Jag är inte alls någon stor vän av att skjuta från höften, utan man ska ha ett syfte med det man gör, sedan kan det så klart bli fel ändå, men det ärr lättare att identifiera ett fel och förkasta en idé om man vet vad idén var från början.

Min idé och mitt syfte med flap-skorna var att jag tänkte att hästen hade någon form av smärta lågt ner på ena frambenet, sannolikt någon mjukdel. Här ska sägas att hustrun var den som troligen lyckades lokalisera den bäst i form av en svullnad under knät. Jag tror på cirkulation i alla dess former när det kommer till fysiologi, inte minst cirkulation av blod. En flap-sko gör att hovmekanismen och hovens pumpfunktion generellt fungerar bättre än med en vanlig sko och därmed blir hela benets cirkulation förbättrad. Nåt hände, svullnaden gick ner och hästen är betydligt mer rytmisk, så jag tror att det blev rätt.

Det kan också vara så att enkelt att den ökade tyngden som flap-skorna ger, gör att hon får ett längre och "stadigare" framsteg och därför blir rytmisk, sliter mindre ont och travar bättre.

Det kan också vara så enkelt att hon var i en växtperiod som nu har gått över och att hon därför rör sig bättre.

Det kan också vara så enkelt att hon har blivit starkare och orkar med sin jättebabykropp lite bättre, eller att hon behövde lite tid att anpassa sig till den träning som hon får nu hos oss.

Eller också kan det vara något annat icke definierat.

Men min tro är att skorna förbättrade cirkulationen i hovarna och benen och att det därför blev till det bättre på det stora hela. Det tror jag på. Och det är viktigt, att göra just det, det man tror på.

Jerker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar